Tips för att bli en bättre fotograf

Jag har haft och har fortfarande, ett stort intresse för att fotografera. Att skapa en bild genom att kombinera objektiv, kamera, omgivning, ljus, vinkel, , inställningar och motiv är ju otroligt!

Jag kommer nu att lista några saker som jag tror man måste uppfylla om man vill bli en bättre fotograf:

- Det viktigaste av allt är att du förstår din kamera. Att du vet vad den gör med bilder och varför det blir fel när du ställer in den på ett visst sätt och även hur du ska rätta till det. Manualen är en liten tråkig bok som man helst inte vill öppna, men innehållet är rätt viktigt. Den visar dig vägen till ett vackert fotografi.
Eller om du inte klarar av att läsa manualen - gå en fotokurs! Jag gick en förra året och visst var det i princip bara teori men det var så värt det!

När du har förstått kameran och kan hantera den i manuellt eller halvmanuellt läget är det bara att ge sig ut på äventyr. Det är tyvärr detta jag inte har gjort och det märker man faktiskt av. Man blir genast sämre om man inte tränar på det frekvent, man glömmer ju av. Ha kameran med dig så ofta du kan och så gå ut på fotopromenader själv eller med en kompis. Och om du har en fototeknik du vill pröva, googla och läs om just det du vill pröva och ge dig ut. Vill du lära dig hur du tar fina motljusbilder, läs på om just det och gå ut i solen för att testa!
Övning ger ju färdighet, inte sant?

Man måste även tänka på att alla gör fel. För vem gör inte det? Det har jag haft svårt med utanför fotograferingen, blivit förtvivlad om något gått snett. Och har då inte sett det positiva, vad gjorde jag fel? vad kan jag ändra på till nästa gång? Man lär sig på sina misstag.

Ta många bilder! Snåla inte på kameraminnet när du väl är ute. Det går ju att rensa efteråt.

Något som många gör (och jag med för den delen) är att jämföra sig med andra fotografer, som redan har ett gigantiskt försprång och antagligen jobbat intensivare. Man måste fota på den svårighetsgraden man är på helt enkelt. Jag har några favoritfotografer som jag vill bli lika bra som, och ta lika vackra bilder som de och då är det bäst att titta på många bilder av den/de fotografera och läsa av hur de jag gjort. Man kan titta på hur de placerat ljuset, modellen, byggt upp bilden och försöker även förstå vad som gör bilden till en WOW-bild. När man har gjort det är det bara åter igen att pröva själv!

Det kan även vara praktiskt att tänka igenom innan man skall fota. Att förstå vad man vill ha för intryck i bilden. -Rekvisita? Modell? Kameratillbehör? Plats? Tidpunkt? Väder? Med mera.

Det är väl de tips jag kan komma på just nu. Nu vill jag också påpeka att jag absolut inte gör allt detta men jag försöker att tänka på det för när man väl vill fota så är det användbart.

Jag hoppas att detta gav någon av er något och att jag skall börja fotografera mer, Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Bloggadress:

Vad har du att säga?

Trackback