Svar del #2 - Englandsfrågor

Här är del #2 av svaren till frågestunden och det är bara frågor som har med flytten att göra.

Varför flyttade du till England?
Hela flytten startade med att min Pappas företag köpte fabriker i England. En i New Castle och en i Portsmouth. Då ställdes vi emellan att Pappa skulle vackopendla/månadspendla eller att vi skulle flytta med till England. Mina föräldrar såg många fördelar med att flytta, min bror var ganska neutral - bara han fick träffa sin flickvän tillräckligt och så var det jag som var minst övertygad om att det skulle bli bra, men såhär blev det tillslut och jag måste erkänna att jag inte är helt onöjd med beslutet även om det verkligen är svårt ibland!

När flyttade du till England?
Jag flyttade för 267 dagar sedan idag (7 mars) vilket var den 17:e augusti 2012.

Vad gillar du mest, Sverige/England?
Jag skulle säga att jag tycker om båda på olika sätt. Båda har positiva och negativa saker. Och jag fokuserar på de positiva:
Jag gillar Sverige för att alla mina fina vänner finns där, det är lagom stort, det är ganska jämställt, bra lagar och så finns alla härliga årstider!
England är bra därför att det finns så sjukt mycket möjligheter här med mycket jobbmöjligheter. Det är nära till det mesta: storstaden med affärer, konserter, landet och havet. Människor är oftast väldigt artiga och hjälpsamma.

Ångrade du att du flyttade? Vad är det bästa/sämsta med att bo i England?
Mina funderingar överväger till att jag inte ångrar att jag flyttade. Visst, jag har många svåra, dåliga och ledsna dagar då jag saknar vänner, hatar skolan och min sjukdom inte gör det bättre men jag försöker att se allt de positiva som faktiskt finns med att vi flyttade:
Jag får lära mig hur jäkla mycket mina kompisar faktiskt betyder för mig. Jag lär mig Engelska och det förhoppningsvis flytande ifall jag kan börja ta mig mod och prata snart.
Det sämsta är ju såklart som jag sa, att inte får träffa mina kompisar varje dag och att jag inte kan vara med om allt roligt de verkar göra men en stor fördel är att det går väldigt smidigt att ta sig mellan länderna och hälsa på. Det är ju egentligen som om jag bara skulle flyttat till en annan stad, nästan.

Kan du inte visa bilder på ditt rum i England?
Det gjorde jag ganska nyss. Scrolla ned så får ni se!

Favoritställe i England? (affär, fik, parker mm)
Hmm... favoritställe? Det måste nog vara Oxfords Street och Carnaby Street. Där finns ju allt man kan tänka sig på ett och samma ställe! Affärer, fik, människor etc.

Favoritstad i Storbritannien hittills?
Favoritstaden häri Storbritannien måste vara Wales. Ni har ju sett bilder. Visst ser det mysigt ut? Så vackra landskap tycker jag!

Saknar du dina vänner?
OM jag gör! Självklart. Det är i princip det bästa man har i livet. Ni ser mer om det i svaren här över. Som tur är träffar jag dem snart.

Berätta om skolan du går på.
Skolan jag går på heter ACS International School Cobham. ACS står för American Community School och det betyder att den följer det amerikanska skolsystemet. Det går 1400 elever på skolan i åldrarna 4-18, varav ca. 70% är just amerikaner. Jag går i Grade 9, vilket är första året på High School och motsvarande 8:an i Sverige. Betygssystemet är densamma fast de betygsätter även hur man är på lektionen och varenda läxa man har. Vi har inte uniform på oss men till lären är man formell och använder efternamnet och titeln som tilltalsnamn. Till exempel: Mrs./Ms./Mr plus efternamnet.

Nedan ser ni bilder som har med frågorna att göra. Meningen var att de skulle vara mellan textstyckena men detta är inlagt från iPaden och då gick inte det. Hoppas att det blir bra ändå!


Kommentarer
Postat av: rebecca

åh england. ska dit om tre veckor.
svar: ja, visst är den bra?

Svar: Jaha, vad kul!Ja, verkligen, älskar att fokuset varierar så mycket.
Anja Svedberg

2013-03-11 @ 10:22:27
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Bloggadress:

Vad har du att säga?

Trackback