skillnaden

Jag brukar vilja ha ISO-värdet så lågt sommöjligt för att så lite kornighet som möjligt. För högt ISO kan faktiskt göra att fotona blir lite smått korniga. Visst använder jag det om jag det inte finns tillräckligt med annat ljus och jag inte kan ändra de andra inställningarna mer. 
 
Vad kan man ändra nu då?
Bländaren/Skärpedjupet - Nu när jag har mitt nya objektiv kan jag ta det lägsta värdet på bländaren vilket är f/1.8 på 50mm-objektivet. På standard objektiven är det lägsta oftast f/3.5 eller f/4.5. När man tar det lägsta värdet på bländaren så öppnar sig öppningen mer och tar in mer ljus än när man högre. Men det ändrar ju inte bara ljuset utan man får ta konsekvenserna med att det blir skärpa på kortare avstånd, kortsre skärpedjup då också så man får lite bestämma sig vad man vill ha för effekt och så kan man ju alltid kombinera!
 
Slutartiden - Den kängsta slutartiden är 30 sekunder och den kortaste är 1/4000. Jag brukar ha 1/120 sekund för då blir det oftast bra ljus och inte suddigt. 1/50 sekund ger oftast ett suddigt resultat såvida man inte har ett stativ eller liknande. Ju midre värde på slutartiden, desto kortare slutartid och desto mörkare blir det eftersom att bländaren är öppen så länge. 
 
 
Det var väl det jag ville säga med detta inlägg. Jag hade ganska lite inspiration så jag tänkte att det vore liiite intressant med ett litet fototips även fast ni kanske redan visste detta, Kram!

Kommentarer
Postat av: Pouline Gernes

sv: tack så mycket! använder mitt gamla ps elements 6.0 :) xx

Svar: OKej, Tack!
Anja Svedberg

2013-03-01 @ 21:01:58
URL: http://poulines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Bloggadress:

Vad har du att säga?

Trackback