minnen

Idag är det Sveriges nationaldag och vad säger man, grattis Sverige!?
Under kommande helg skall jag åkte till Flen som ligger en timma utanför Stockholm. Dör skall en student firas. Faktum är att festen hålls på herrgården jag bodde på i mina fyra första år på jorden.
 
Jag har fortfarande många härliga minnen som när jag och min bror hittade sockerdricka i sockerdricksträdet, när de målade den vita ponnyn till Lilla Gubben i Pippi och jag var den lilla apan Herr Nilson. Vi lekte många gånger Bamse, då var jag Lille-Skutt och bror min var Bamse. Det hände gång på gång att mamma firade ner en korg med pannkakor från fönstret, precis som Lotta på Bråkmakargatan, gångerna då vi lekte skola på vinden i lärosalen.
 
Jag kommer ihåg en gång när jag och dottern till ägaren av herrgården blandade en drink i lusthuset högst uppe på kullen, den första gången jag galopperade, den gången då vi sprang i vattenspridaren, spritt språngande nakna, gången då jag vägrade att ta på mig annat än princessklänning till dagis, likaså då jag envisades med att ha två tiaror på huvudet på min 3:e födelsedag. 
 
Hundarna, hästarna, fåren, hönsen, katterna, lukterna, lekstugan, huset, bryggan, krusbärsbuskarna, blommorna, dammmen, midsommarfiranderna, friden, vänskapen, kärleken, skratten och mycket mycket mer. Fy, vad jag får känslor nu när jag skriver detta. Allt var bra när man var liten. Jag levde i en saga.
Kärlek till det här huset, gården och dess minnen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress:

Bloggadress:

Vad har du att säga?

Trackback